Individuální přístup
Medová školka je jednotřídní, počet dětí ve třídě je 15-18, maximálně však 20. V tomto menším kolektivu dětí je kladen důraz na individuální přístup k dětem,
kdy pedagogové děti znají a na základě praktické zkušenosti s jednotlivými dětmi pracují. Výchova a vzdělávání je zajištěna nadstandardním počtem pedagogického personálu, poměr počtu dětí na učitelku je výrazně příznivější v porovnání se standardní situací ve školkách.
V malém kolektivu je potom také možné pro dětiorganizovat velice pestrou škálu aktivit, jak tradičních, tak i těch méně tradičních, se kterými se děti příliš často nesetkají. Organizujeme výlety, expedice, tematická dopoledne, slavíme svátky, seznamujeme děti se světem kolem nich, s kulturou, vedeme děti k hudbě i k pohybu, často program pro děti přesouváme ven, aktivitami v nich budujeme pozitivní vztah k životnímu prostředí. V programu nezapomínáme ani na rodiče, v odpoledních hodinách ve školce pravidelně organizujeme dílničky a besídky.
Pedagogové se také věnují evaluaci dětí, hodnotíme, jak dítě prospívá, jeho individuální učební i vývojové pokroky, všímáme si také problémových oblastí. Individuální pozornost pedagogů umožní časně upozornit rodiče a dle potřeby doporučit vhodného specialistu (MŠ může doporučit vyšetření v Pedagogicko-psychologické poradně, na logopedii, můžeme doporučit specializované pracoviště ortopedie či stomatologie s citlivým přístupem k dětem…).
Prvky waldorfské pedagogiky
Ve vícero formách, a to zejména v přístupu k dětem, se zrcadlí prvky waldorfské pedagogiky. Snažíme se o výchovu všeobecně nadaného dítěte, které není omezováno, naopak je vedeno způsobem, který z něj utváří svobodnou jedinečnou osobnost.
Dítě se v prvním sedmiletí učí nápodobou, což neopomínáme v základních principech pro vzdělávání v Medové školce. Děti učíme na základě praktické zkušenosti, zážitků a vlastních prožitků. Děti jsou vedeny k cílevědomosti a svědomitosti, dokončí začatou činnost a dobře udrží pozornost přiměřeně dlouhou dobu.
Učitelky se ve waldorfském směru vzdělávají absolvováním seminářů, organizovaných Asociací waldorfských mateřských škol v Praze.
Jaké jsou hlavní výhody kolektivu v Medové školce?
- Výhody plynoucí z menšího počtu dětí ve třídě
- Respektování individuality dítěte
- Věkově i dovednostně heterogenní kolektiv
- Začlenění i dětí náročnějších na individuální péči pedagoga
- Citlivý přístup k dětem, který nese prvky waldorfské pedagogiky
- Pestrá škála aktivit, tradičních i netradičních pro děti ve školkách
- Výchova a vzdělávání pedagogicky nadstandardně zajištěny
- V případě potřeby zajištěn extra dozor pro děti (výlety, exkurze, netradiční program)
- Průběžné i pravidelné hodnocení dětí
- Prostor pro důraz na detail
- Větší kontakt s přírodou
- Důraz na zdravou výživu